بزرگ نماد جناح مذهبی است و اسماعیل نماد جنبش سبز. این دو جناح بر سر مشكلی یعنی انتخابات با یكدیگر درگیر میشوند و دیگر حرف مادر یا بزرگتر و یا بهتر بگوییم ولایت فقیه را گوش نمیدهند. مادر به آنها نشانی عكس یك سال پیش (اشاره به انتخابات سال گذشته) را میدهد و...آخرین صحنه فیلم نیز بدون هیچگونه دلیل موجهی با فواره های سبز رنگ به پایان می رسد در حالی كه در ماه مبارك رمضان امسال، سریال شبكه پنجم سیما با عنوان "نون و ریحون" كه مضمونی طنز داشت، مورد انتقادات مكرر برخی رسانه های حامی دولت قرار گرفت، بررسیها نشان میدهد سریال شبكه سوم سیما نیز از انتقادات خصوصی این گروه بی نصیب نمانده است.به گزارش خبرنگار "آینده" بولتن محرمانه یك حزب اصولگرا، در خبری با عنوان «تحركات جریان فتنه درقالب فیلمهای تلویزیونی»، سریال جراحت، جدی ترین سریال رمضان امسال را سریالی سیاسی دانسته كه نسخه وحدت مورد نظر "فتنه گران" را دنبال میكند. در این خبر بامزه كه با شیوه خاص «فتنه شكافانه» تنظیم شده، آمده است: "در ماه مبارك رمضان از شبكههای مختلف سریالهای به اصطلاح مناسبتی پخش شد كه تقریبا ارتباط موضوعی با ماه مبارك نداشت. از جمله این سریالها «جراحت» بود كه از شبكه 3 پخش میشد. كارگردان این مجموعه محمدمهدی عسگرپور بود كه در دوره اصلاحات به مدت 3 سال مسئولیت بنیاد سینمایی فارابی را برعهده داشت. سریال جراحت به زعم كارگردان میخواهد واقعیتهای موجود جامعه كنونی ایران را به تصویر بكشد كه متاسفانه مسئولان سازمان صداوسیما متوجه قصه پنهان آن نشدند. در این سریال بهزعم كارگردان دو برادر نمادی از دو جناح سیاسی در كشور است كه در جریان انتخابات ریاست جمهوری به جان هم افتادند. بزرگ نماد جناح مذهبی است و اسماعیل كه چندان مذهبی نیست نماد جنبش سبز. این دو جناح بر سر مشكلی یعنی انتخابات با یكدیگر درگیر میشوند. حتی یكدیگر را كتك میزنند و بینشان كینه و كدورت پیش میآید. كارگردان به دو جناح میگوید كه اگر هر یك از طرفین از خواستههای خود كوتاه بیایند بار دیگر میتوانند در كنار یكدیگر زندگی كنند، آنگاه كه درگیری بین این دو جناح پیش میآید دیگر حرف مادر یا بزرگتر و یا بهتر بگوییم ولایت فقیه را گوش فرا نمیدهند. دو جناح یكدیگر را تخریب میكنند تا اینكه مادر تصمیم به سفر میگیرد. " این بولتن می افزاید:"دو برادر به دنبال مادر خاطرات خوش با یكدیگر بودن را مرور میكنند. مادر به آنها نشانی عكسی كه یك سال پیش (اشاره به انتخاباتی كه در سال گذشته انجام شد) با هم در مشهد گرفتند را میدهد و سرانجام آنها كدورت را كنار گذاشته و با هم به وحدت میرسند. این همان شیوهای است كه جریان فتنه به بهانه وحدت سعی دارد گذشته خود را پاك كند بدون آنكه مقصر ماجرا مشخص شود و چون دفعات گذشته منافقین جدید با نظام وحدت كنند و مدعی حكومت شوند حالا آنكه مقام معظم رهبری در همین ماه مبارك رمضان در دیدار با دانشجویان به این مضمون فرمودند كه وحدت باید براساس اعتقاد به اصول و مبانی مشترك انقلاب اسلامی انجام گیرد. این در حالیست كه جریان سبز خواستار براندازی حكومت اسلامی و روی كار آمدن حكومت سكولاریزم بود. شایان ذكر است در جریان انتخابات محمدمهدی عسگرپور از میرحسین موسوی به شدت جانبداری میكرد." در پایان این تحلیل آمده است: "در این سریال زن و شوهر جوان با یكدیگر دیالوگ نامناسبی داشتند،امیر حافظ همسر چادریش را الاغ، احمق، بزغاله و... خطاب میكرد. شاید نزاع مادر با فرزند خود نیز بودیم چنان كه انسیه، امیر حافظ را آماج مشتهای خود قرار داه بود و این در حالی بود كه امیر حافظ شیشه خانه پدری خود را شكسته بود و... تیتراژ فیلم هم سمبل جنبش سبز بوده كه از پشت یك شیشهای كه ترك داشته طبیعت سبز و درختها را نشان میداده و تداعی این را میكرده اگر میخواهی این طبیعت سبز را با حقیقت درست نگاه كنید باید این مات بودن شكسته شود كه بتوانید گوهرحقیقت سبز را ببینید. آخرین صحنه فیلم نیز بدون هیچگونه دلیل موجهی با فواره های سبز رنگ به پایان می رسد." |
شنبه، مهر ۲۴، ۱۳۸۹
تفسیر «فتنه شكافانه» یك بولتن محرمانه از سریال ماه رمضان سیما
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر