محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران و از رهبران اصلاح طلبان این کشور تاکید کرد که دولت حق ندارد از حق در اختیار داشتن سلاح برای سرکوب شهروندان و تحمیل خواسته های خود استفاده کند.
بر اساس گزارشی که روابط عموی بنیاد باران امروز شنبه ۲۸-۸-۲۰۱۰ منتشر کرد خاتمی شامگاه گذشته در جلسه ماهانه این بنیاد ، عدالت و اعتدال را پایه خلقت جهان هستی معرفی کرد.
او سپس یه تعریف های موجود از مفهوم " دولت " پرداخت و گفت: " یکی از این تعاریف این است که " دولت آن است که حق انحصاری حمل سلاح را دارد " و می دانم که هر جا حقی باشد، تکلیف هم وجود دارد و هرچقدر حق سنگین تر باشد، تکلیف هم سنگین تر است. یک فرد عادی مسئولیت هایی در قبال قانون دارد، اما یک وزیر یا وکیل وظایف و تکالیف بیشتری دارد."
خاتمی با طرح این سوال که آیا دولت هرگونه که بخواهد می تواند سلاح را بکار ببرد؟ خاطرنشا کرد: "طبیعی است در جهت حفظ تمامیت ارضی، امنیت جامعه و منافع ملی اگر لازم باشد باید سلاح را بکار ببرد، اما از مهمترین مسئولیت های ناشی از این حق، حق انحصاری دفاع از آزادی و امنیت شهروندان است."
او در بیان این سخن خود ادامه داد: " یعنی یک حکومت عادل نمی تواند این حق و امکان را علیه شهروندان، برای سرکوب و تحمیل خواسته های خود به کار ببرد. بلکه باید از آن در مسیر حراست از آزادی و امنیت شهروندان استفاده کند و این مساله یک معیار برای شناخت یک حکومت عادل است."
نیروهای امنیتی طی سال گذشته برای مقابله با اعتراضات خیابانی از سلاح استفاده کردند و و در این برخوردها دهها نفر کشته و زخمی شدند.
این اعتراض ها پس از آن شدت گرفت که برگزارکنندکان انتخابات ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را برنده انتخابات اعلام کردند اما نامزدهای معترض حاکمیت را به دست داشتن در " تقلب سازمان یافته " متهم کردند.
حکومت با ظلم نمی ماند
رئیس جمهور پیشین ایران با تاکید بر اینکه در حیات اجتماعی مطلوب هم عدل باید وجود داشته باشد، یادآور شد: " پیامبر اسلام هم تعبیر مهمی دارند که “الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم”. البته منظور از “ملک” در اینجا اعم از حکومت به معنی خاص آن است و مراد نظم عام و شاملی است که در متن آن مراوده انسانی میسر می شود. این تعبیر نقل شده از پیامبر نشان می دهد که نظام حق و نظام عادلانه است و اگر نظمی عادلانه نبود الهی هم نیست و برقرار هم نخواهد ماند."
رئیس دولت اصلاحات ادامه داد " نمی توان گفت که نظامی منتسب به خدا پیامبر است، اما در آن ظلم وجود دارد. او تاکید کرد که در جهان اجتماعی انسان باید عدل و نظم عادلانه حاکم باشد که از بارزترین مصادیق عدل در زندگی اجتماعی، به رسمیت شناختن حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود و حرمت نهادن به اوست."
در ایران حکومت ولی فقیه ادامه حاکمیت خدا ، پیامبر وامامان شیعه معرفی می شود و مخالفان مسلح نظام ، محارب خوانده می شوند که در قوانین قضایی ایران حکم آنها اعدام است.
بر اساس گزارشی که روابط عموی بنیاد باران امروز شنبه ۲۸-۸-۲۰۱۰ منتشر کرد خاتمی شامگاه گذشته در جلسه ماهانه این بنیاد ، عدالت و اعتدال را پایه خلقت جهان هستی معرفی کرد.
او سپس یه تعریف های موجود از مفهوم " دولت " پرداخت و گفت: " یکی از این تعاریف این است که " دولت آن است که حق انحصاری حمل سلاح را دارد " و می دانم که هر جا حقی باشد، تکلیف هم وجود دارد و هرچقدر حق سنگین تر باشد، تکلیف هم سنگین تر است. یک فرد عادی مسئولیت هایی در قبال قانون دارد، اما یک وزیر یا وکیل وظایف و تکالیف بیشتری دارد."
خاتمی با طرح این سوال که آیا دولت هرگونه که بخواهد می تواند سلاح را بکار ببرد؟ خاطرنشا کرد: "طبیعی است در جهت حفظ تمامیت ارضی، امنیت جامعه و منافع ملی اگر لازم باشد باید سلاح را بکار ببرد، اما از مهمترین مسئولیت های ناشی از این حق، حق انحصاری دفاع از آزادی و امنیت شهروندان است."
او در بیان این سخن خود ادامه داد: " یعنی یک حکومت عادل نمی تواند این حق و امکان را علیه شهروندان، برای سرکوب و تحمیل خواسته های خود به کار ببرد. بلکه باید از آن در مسیر حراست از آزادی و امنیت شهروندان استفاده کند و این مساله یک معیار برای شناخت یک حکومت عادل است."
نیروهای امنیتی طی سال گذشته برای مقابله با اعتراضات خیابانی از سلاح استفاده کردند و و در این برخوردها دهها نفر کشته و زخمی شدند.
این اعتراض ها پس از آن شدت گرفت که برگزارکنندکان انتخابات ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را برنده انتخابات اعلام کردند اما نامزدهای معترض حاکمیت را به دست داشتن در " تقلب سازمان یافته " متهم کردند.
حکومت با ظلم نمی ماند
رئیس جمهور پیشین ایران با تاکید بر اینکه در حیات اجتماعی مطلوب هم عدل باید وجود داشته باشد، یادآور شد: " پیامبر اسلام هم تعبیر مهمی دارند که “الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم”. البته منظور از “ملک” در اینجا اعم از حکومت به معنی خاص آن است و مراد نظم عام و شاملی است که در متن آن مراوده انسانی میسر می شود. این تعبیر نقل شده از پیامبر نشان می دهد که نظام حق و نظام عادلانه است و اگر نظمی عادلانه نبود الهی هم نیست و برقرار هم نخواهد ماند."
رئیس دولت اصلاحات ادامه داد " نمی توان گفت که نظامی منتسب به خدا پیامبر است، اما در آن ظلم وجود دارد. او تاکید کرد که در جهان اجتماعی انسان باید عدل و نظم عادلانه حاکم باشد که از بارزترین مصادیق عدل در زندگی اجتماعی، به رسمیت شناختن حق حاکمیت انسان بر سرنوشت خود و حرمت نهادن به اوست."
در ایران حکومت ولی فقیه ادامه حاکمیت خدا ، پیامبر وامامان شیعه معرفی می شود و مخالفان مسلح نظام ، محارب خوانده می شوند که در قوانین قضایی ایران حکم آنها اعدام است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر